Naujas kredito reitingas pagal Facebook

Šiais metais buvo pristatytas naujas, „Creditinfo“ inicijuotas,  kreditingumo reitingo vertinimo modelis, kuris remiasi klientų „Facebook“ profiliu. Socialiniuose tinkluose  paties kliento pateikiami duomenys  gali suteikti naudingos informacijos jo  mokumo vertinimui. Įprastos duomenų bazės, kuriomis remiamasi vertinant mokumą, pateikia svarbiausią informaciją: oficialias pajamas, darbovietę, deklaruotos vietos adresą, šeimyninę padėtį ir t.t., tačiau socialiniai tinklai gali užpildyti trūkstamos informacijos spragas ir prognozuoti kliento elgesio modelius, pavyzdžiui, kaip jis linkęs leisti laisvalaikį, kokia jo bendravimo kultūra ir t.t. – šie duomenys neretai gali pagelbėti įvertinti žmogaus ne tik galimybes, bet ir polinkį prisiimti atsakomybę, už savo veiksmus bei vykdyti finansinius įsipareigojimus.

Iš pirmo žvilgsnio šis, sukurtas pasitelkus ekonometrinį modeliavimą, vertinimo modelis  gali kelti šypseną. Tačiau tik iš pirmo žvilgsnio, mat šis mokslas, apjungiantis matematiką ir statistiką, gali prognozuoti konkretaus žmogaus elgesį ir įvertinti riziką. Reitingo sudarymui pasirenkama apie 100 skirtingų kriterijų, tokių kaip:  darbo patirtis, išsilavinimas, vartojama leksika,  komentarų rašymo laikas,  mėgstami puslapiai ir t.t. Visi šie veiksniai leidžia sudaryti tikslesnes kliento elgesio prognozes, kurių nėra galimybės įvertinti, remiantis įprastai vertinamais duomenimis.

Kredito ar paskolos teikimas – tai yra tam tikra pasitikėjimo forma, tačiau  kartais žmogus, net gaudamas nemažas pajams, yra linkęs prisiimti daug finansinių įsipareigojimų ir jų nevykdyti. Duomenys, kurie matomi tikrinant įprastose duomenų bazėse, gali pateikti visiškai kitą kliento „paveikslą“, nei tai, ką išvystume panagrinėję jo socialinio tinklo profilį.

Taip pat šis vertinimo modelis ypač naudingas, kai dėl paskolos, greitojo kredito ar lizingo kreipiasi asmuo, iki tol neturėjęs jokių finansinių įsipareigojimų ir, dėl šios priežasties, nėra turėjęs  įsiskolinimų. Atrodytų – tai kone idealus klientas, kuris tikrai savo finansinius įsipareigojimus vykdys laiku, tačiau iš tiesų kreditų bendrovė negali būti tikra jo atsakomybės jausmu ar kaip klientas elgsis prisiėmęs savo pirmąjį finansinį įsipareigojimą.

„Creditinfo“ sudarytas socialinių tinklų reitingas skiriamas į kelias reikšmes, pagal surinktų taškų kiekį:  jei klientas sutenka 700-800 taškų, jo reitingas vertinamas labai gerai, surinkus 600-700 taškų, reitingas vertinamas gerai, 500-600 vertinamas kaip vidutinis, 400-500  balų surinkusio asmens vertinimas laikomas žemesniu už vidutinį, o 300-400 balai laikomi pačiu žemiausiu įvertinimu.

Tiesa, šis vertinimo modelis nėra privalomas, finansines paslaugas teikiančios įmonės nebūtinai turi juo naudotis. Taip pat „Creditinfo“ informuoja vartotojus, kurie rūpinasi savo asmens duomenų saugumu, kad  programa prašys prieigos prie visos informacijos, kurią Jūs pateikiate savo Facebook profilyje. Nors kol kas šis vertinimo modelis Lietuvoje naudojamas dažniausiai tik iš smalsumo, tačiau prognozuojama, kad ilgainiui jis taps gana plačiai naudojama priemone mokumo įvertinimui. Įdomus faktas, kad mokumo vertinimo būdas jau yra gana plačiai naudojamas Amerikoje ir ši praktika itin pasiteisino.